Pagina's

Volgers

woensdag 24 april 2013

KONINKLIJKE NAAIMACHINE

 
 
De "Koninklijke" naaimachine.
(Koningklijke omdat hij oranje is en vanwege Koninginnedag / Kroningsdag) 
Onder aan de blog van Kleine beer en meer had ik een inspiratie foto van een naaimachine geplaatst.
Ik heb overal gezocht naar een patroon.... niet te vinden!
Dan zelf maar aan de slag en zie hier het resultaat.  
 
\
Het is iets net anders dan op de originele foto maar het lijkt er wel op
 
Dit is de originele foto

 
Patroon:                                
 
1.  30 lossen sluiten tot ring.
2.  30 vasten.
3.  2 vasten samen haken, 28 vasten. (29)
4.  2 vasten samen haken, 25 vasten, 2 vasten samen haken. (27)
5.  25 vasten, 2 samen haken. (26)
6.  2 vasten samen haken, 22 vasten, 2vasten samen haken. (24)
7.  2 vasten samen haken, 20 vasten, 2 vasten samen haken (22)
8 t/m 14.  20 vasten.
15.  2 vasten in 1vaste, 18 vasten, 2 vasten in 1. (22)
16.  2 vasten in 1, 20 vasten, 2 vasten in 1. (24)
17.  2 vaste in 1, 22 vasten, 2 vasten in 1. (26)
18.  26 vasten, niet sluiten maar keren.
19.  26 vasten, keren.
20.  26 stokjes, keren.
21.  26 stokjes, keren.
       Als je het mooier vind, kun je toer 20 en 21 ook ver anderen van 2 toeren stokjes in
       5 toeren vasten.
22.  In deze toer vasten, 4 minderen., keren (22)
23.  6 vasten, 5x 2 vasten samen haken, 6 vasten (17)
24.  4 vasten, 4x 2 vasten samen haken, 5 vasten. (13)
25.  3 lossen, 2 stokjes. 2 halve stokjes, 1 halve vaste. Afhechten en het naadje dichtnaaien.
       Ga door aan de onderkant, begin bij het naadje....
26.  12 vasten, 2 stokjes in het midden, 12 vasten en de toer sluiten.
27t/m 30.  26 vasten.
 
Ring (met handgreep)
1.  8 lossen in een magische ring, sluiten.
2.  8x 2 vasten in 1. (16)
3.  8x 2 vasten, 1 meerderen. (24)
4.  24 vasten.
5.  8x 2 vasten samen, 1 vaste. (16)
6.  8x 2 vasten samen haken.
 
Zijkant ( bij de naald)
1.  6 lossen.
2.  In de 2e losse 3 vasten, 3 vasten, 5 vasten in de laatste, doorgaan aan de onderkant met 3 vasten, 
     vasten, sluiten.
3.  1 losse, 2 vasten in de 1e vaste, 6 vasten, 2 vasten in 1, 1 vaste, 2 vasten in 1, 6 vasten, 2 vasten
     in 1, sluiten.
4.  1 losse, 2 vasten in 1, 1 vaste, 2 vasten in 1, 4 vasten, 2 vaste in 1, 1 vaste, 2 vasten in 1, 1 vaste,
      2 vasten in 1, 1 vaste, 2 vasten in 1, 4 vasten, 2 vasten in 1, 1 vaste, 2 vasten in 1, sluiten.
 
Bodem
30 lossen, sluiten. Over 30 toeren 30 vasten.
 
Vullen en in elkaar zetten. In de bodem heb in een stevig stukje karton gedaan.
Voor het klosje (naaigaren) heb ik een stukje van een potlood gebuikt, uigehold en er een stukje van
een sate prikker in gedaan. Zo kon ik het mooi vastprikken in de naaimachine.
Dit heb ik ook met het handgreepje gedaan. Voor de draadspanner en de naald heb 1 lange knopspeld gebruikt. (ik moet alleen nog op zoek naar een mini schaartje.)
 
Zitten er fouten in? Of  kan ik verbeteren, dan hoor ik dat graag!
 
 
       
 
 
                


 

36 opmerkingen:

  1. Geweldig, die ga ik zeker proberen, bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb hem gemaakt, en leuke reacties gekregen. Als cadeau voor een jubileum van een naai atelier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie!
      (Fotootje? ben wel nieuwsgierig!)

      Verwijderen
  3. Bedankt ik ga hem zeker uitproberen.
    alleen welke grote haaknaald heb je gebruikt??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een naaimachine van +/- 6 cm, heb ik haaknaald no 1.00 gebruikt en het katoen gesplitst van 4 getwijnde draden naar 2!

      Succes
      Joke

      Verwijderen
  4. Muy bonito!!! Pero se me hace difícil la traducción. Saludos desde Puerto Rico.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig leuk! Dankjewel dat je het op Link Your Stuff hebt gelinkt.
    Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig naaimachientje, en wat een idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ooh geweldig! ga hem zeker maken, dank je wel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kan je mij ff verder helpen? Toer 22..haak ik die weer rond? En toer 25 begrijp ik niet goed is dat koerte toerbof samen met 26? Ik kom er niet uit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je de naaimachine bent gaan haken!
      Het is alweer een hele tijd geleden dat ik ze heb gehaakt..... het zit dus niet zo goed meer in mijn hoofd (zou er weer eens een paar moeten maken) Toer 22 is heen en weer en wat bedoel je met koerte toerbof?
      Zelf heb ik geen fouten in het patroon ontdekt,( komt waarschijnlijk doordat ik het zelf heb geschreven) en heb er ook geen berichtjes over gehad van anderen....!
      Ik hoop dat je eruit komt!

      Groetjes, Joke

      Verwijderen
  9. Nee ik kom er niet uit ....in toer 23 eindig je met 17 steken.. in de volgende toer minder je er nog een paar, die toer ernacsnap ik helemaal niet.. en dan heb je ineens een toer met 24 steken zonder dat je meerderd... kunt u mij dat uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hem nog eens gehaakt om te kijken of het klopt.....
      In toer 23 moet je 5x 2vasten samen haken..... dan zijn er dus 5 minder dan in toer 22!
      In toer 24 haak je 4x 2 vasten samen, en houd je 13 steken over!
      Tot en met toer 25 klopt het patroon....
      Ook de rest van het patroon klopt maar is wat verwarrend en ga/ zal het patroon daar wat aanpassen.
      na de laatste halve vaste van toer 25 hecht ja af, naai het naadje dicht en ga aan de onderkant verder met 26 vasten (in het rond haken). Haak nog eens 3 toeren, 26 vasten.

      Succes,
      Joke

      Verwijderen
  10. Wat een schitterend naaimachientje!! Die moet ik ook gaan maken...
    Heb je inmiddels al een klein schaartje? Ik heb er anders nog wel een (al heeft hij wel een oogje, want het is eigenlijk een bedel). Interesse? Mail maar even je adres, zuster73 apestaartje gmail punt nl
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk gemaakt! En leuke blog heb je ook :-) Grts Trui

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ga hem ook proberen te maken als kadootje voor m'n naai-juf , in ieder geval bedankt voor 't patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hey , k heb hem gemaakt en 't is prachtig , er staan zeker geen fouten in hoor , k zal es proberen foto door te sturen , grts rita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel gaaf patroontje wel een vraag bij toer 7 eindig ik met 22v en toer 8 20v waar moet ik minderen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annemiek, leuk dat je met de naaimachine bezig bent.
      Het minderen doe op dezelfde manier als 7. 2 samen haken, 18 gewoon en weer 2 samen.
      Succes, ben benieuwd hoe de jouwe word! (fotootje?)

      Groetjes, Joke

      Groet

      Verwijderen
  15. Hallo Joke. Vandaag heb ik een naaimachine gehaakt aan de hand van jouw patroon, met een klein beetje van mezelf.
    Het lukt me niet om een fotootje hier te plaatsen.
    Ik geef de naaimachine morgen cadeau aan iemand die aan het sparen is voor een naaimachine.
    Daarna zal ik een fotootje plaatsen op mijn eigen blog. Misschien dat je daar dan even wilt kijken :-)
    Mijn blog kun je vinden op emmeltje66.blogspot.nl
    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gaaf! Ik denk dat mijn nieuwe vriendinnetje in de m(h)aak wel een naaimachine wil ;-)
    Bedankt voor het patroon, ik heb het opgeslagen en ben meteen maar volger geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. GAAF. Ga het patroon opslaan, als ik weer eens tijd heb, ga ik het zeker maken. Leuk cadeautje voor mijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk: via blij-dat-ik-brei ontdek ik nu weer een heel erg leuk patroon van jou! Geweldig gemaakt! Ooit wil ik 'm haken.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig patroontje, ik ben hem nu aan het haken om als speldenkussen te gebruiken :) Begrijp ik goed dat ik in toer 22 eerst 18v moet haken en dan 4x 2 samenhaken?

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Inge,
      Leuk dat je met dit patroontje bezig bent!
      De minderingen kun je verdelen over de hele toer.

      Succes en groetjes
      Joke

      Verwijderen
  20. Wat een schattig patroontje. Ik ben er nu mee bezig, maar ik vraag me af of ik rond moet doorhaken, of iedere ronde moet afsluiten met een halve vaste en weer moet beginnen met een losse....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt elke toer afsluiten maar het mooist is om door te haken, dan zie je de aanzet van de nieuwe toer niet Markeer dan wel elke toer.

      Succes, Joke

      Verwijderen
  21. wat een leuk naaimachientje, kan zelf niet haken, dus ga ik het iemand vragen, nu is mijn vraag hoeveel wol heb je er voor nodig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hoeveelheid wol hangt af van hoe groot je het wil hebben. Uit 2 bolletjes katoen kun je in ieder geval meerdere machientjes haken. Als je echt een klein exemplaar wilt kun je het katoen splitsen van 4 naar 2 draden. Hoe kleiner hoe mooier!

      Verwijderen
  22. Reacties
    1. Maybe you can use this site for translation: http://www.wolhalla.nl/page:643_vertalingen_haakterminologie

      Verwijderen
  23. What a lovely sewing machine so cute! Can you please make this pattern in english, ive tried to translate but its not coming out

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hola puedes traducir español?. No entender al traducir. Grácias

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tal vez usted puede utilizar este sitio para la traduccion: http://www.wolhalla.nl/page:643_vertalingen_haakterminologie

      Verwijderen
    2. Hallo ,

      Ik was zo anthousiast ovrr jou naaimachine , dat niu5et ik je mijn machine niet wilde onthouden. Gerie woltering
      Helaas kan ik geen foto kan plaatsen.


      Verwijderen

Fijn dat je een reactie achterlaat! Ik ben blij met elk advies, kritiek, tips of zomaar iets!