Pagina's

Volgers

maandag 1 juli 2013

FLOW & GRASPARKIET (+ patroon en de afwerking van de rugzak)

 
 
In  "FLOW" nr. 5 uit 2012 kwam ik onderstaande vogeltjes tegen.
 
 
Het pimpelmeesje heb ik al meerdere keren gebreid
en ook in een blog vermeld.
Tot mijn verwondering staat hier een prijs van 44,50 euro bij vermeld!?
 
 
Dat is toch wel behoorlijk prijzig voor zo`n klein vogeltje.....
Wat kosten 5 bolletjes (verschillende kleuren) katoen, wat vulmateriaal en een stukje ijzerdraad?
Hooguit 15,00 euro?
Uit die 5 bolletjes kun je wel een stuk of 8 vogeltjes breien. Dan zit je op 2,00 per vogeltje.....
Tja, de arbeidsuren? die moet je eigenlijk niet rekenen, het is toch een leuke hobby?
 
 
Gisteren nog even in het zonnetje een grasparkietje zitten freubelen.


 



Geen creatie van mijzelf hoor.
Gezien op pinterest.
Een patroon had ik dus niet en ben maar gewoon begonnen.
Alle toeren opgeschreven en dit is het geworden.
 
Patroon:
 
1.   (Wit) 8 vasten in een magische ring.
2.   in elke vaste, 2 vasten. (16)
3.   3 vasten, + 2 vasten in 1, nog 3x herhalen. (20)
4.   20 vasten.
5.   4 vasten + 2 vasten in 1, 3 x herhalen. (24)
6.   24 vasten.
7.   24 vasten.
8.   24 vasten.
Ga verder met blauw,
9.   24 vasten.
10.  7 vasten + 2 vasten in 1, 2 x herhalen. (27)
11.  27 vasten.
12.  27 vasten.
13.  7 vasten + 2 vasten samen haken tot 1, 2 x herhalen. (24)
14.  4 vasten + 2 vasten samen haken tot 1, 3 x herhalen. (20)
15.  3 vasten + 2 vasten samen haken tot 1, 3 x herhalen. (16)
16.  6 vasten, 2 samen haken, 2 samen haken, 6 vasten. (14)
17.  14 vasten.
18.  5 vasten, 2 samen haken, 2 samen haken, 5 vasten. (12)
Vullen (staart blijft leeg).
19.  12 vasten.
20.  12 vasten.
21.  12 vasten.
22.  12 vasten.
23.  12 vasten.
24.  2 vasten, 2 samen haken, 4 vasten, 2 vasten samen haken, 2 vasten.
 
Vleugeltjes:
 
1.  (Blauw) 2 lossen.
2.  5 vasten in de 1e losse, keren.
3.  1 losse, 5 vasten, keren.
4.  1 losse, 2 vasten in 1, 3 vasten, 2 vasten in 1, keren. (7)
5.  1 losse, 7 vasten, keren.
6.  als 5.
7.  als 5.
8.  1 losse, 2 vasten samen haken, 5 vasten, keren. (6)
9.  1 losse, 4 vasten, 2 vasten samen haken, keren. (5)
10.  1 losse, 2 vasten samen haken, 3 vasten, keren. (4)
Ga verder met zwart.
11.  1 losse, 2 vasten, 2 vasten samen haken, keren. (3)
12.  1 losse, 3 vasten, keren.
13.  1 losse, 1 vaste, 2 vasten samen haken, keren.
14. 1  losse, 2 vasten samen haken.
 
2e Vleugeltje in spiegelbeeld haken.
 
Fouten en of verbeteringen? Ik hoor het graag!
 
( Dit is een toegevoegd bericht.
 Het neefje van de Grasparkiet is een Valkparkiet en heet JACCO. Het patroon vind je hier!)
 
 
 
 
 
Afwerking van de rugzak:
 
Haak 2 x aan de bodem, 10 steken vanaf de zij kant, een lapje van 10 steken breed en 14 toeren hoog.
Haak de zijkanten om met vasten: 14 vasten, 1  4 dubbel stokje in de laatste vaste (van het lapje) en haak deze ook om met vasten, langs de andere zijkant ook 14 vasten haken.
(aan naaien kan ook!)
 
Neem 2 lange koorden ( lengte zelf aan passen) en rijg ze door de openingen aan de boven kant.
1 uiteinde van een koord tevens door de opening van het lapje aan de bodem halen en beide uiteinden op maat vast knopen.
 
Dit is een variant op het patroon, en op deze foto is een beetje te zien hoe het koord door de openingen zit. Het zwarte friemeltje aan de voorkant is een loos touwtje!
(Om zakkenrollers te misleiden....iedereen denkt de tas te kunnen openen door de strik eruit te trekken! Mispoes.... je maakt hem open door de zijkanten uitelkaar te trekken!)
 
De binnenkant hoeft niet gevoerd te worden, al heb ik er zelf een stukje nylon voering in genaaid.
 
Ik ben reuze benieuwd naar de resultaten!
(van alle patronen)
 
 
Fijne dag!
 

 
 


 

25 opmerkingen:

  1. Heb jou rugzakpatroon gebruikt voor een e-readerhoes. Zou niet weten hoe ik je de foto kan toesturen. Staat wel op mijn faceboek.

    Bedankt voor al je inspiratie!

    Jenneke de Langen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je hebt gereageerd! Ik heb al even op faceboek gesnuffeld en wat heb je er leuke dingen opstaan....! heb de e-readerhoes nog niet kunnen ontdekken, maar ja, r staat ook zoveel op.

      groeten Joke

      Verwijderen
    2. Hi,
      ( ik doe dit even via en reactie, omdat het anders niet lukt. ;)
      Ik heb zelf ook een parkietje en vind dit een erg leuk patroon. Super leuk gedaan! Zelf heb ik heb alleen een beetje veranderd, want (normale) grasparkietjes hebben 4 tenen. Misschien een tip voor een volgende... Wel echt super leuk bedacht! Ik ben nu al bezig met de tweede.

      Verwijderen
    3. Het is leuk om een inspiratiebron te vinden. Laat jou verandering zien en zo ben jij ook weer een inspiratiebron.

      Verwijderen
  2. Leuk om jou en je blog te leren kennen, bedankt voor je reactie, ik kom vast vaker bij je langs, groet Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi,

    staan de breipatroon voor het roodborstje en pimpelmeesje in die Flow of alleen de foto van die webwinkel?

    Mijn moeder is grote fan van roodborstjes, vandaar de vraag. Dan ga ik die voor haar breien.
    Groetjes, Emilie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon van het pimpelmeesje komt uit "75 VOGELS,BIJEN EN VLINDERS" OM TE HAKEN EN TE BREIEN van Lesley Stanfield. Hier staat geen roodborstje in maar misschien kun je de kleuren wat aanpassen?!
      (Het patroon is niet aan te raden voor beginners)

      Succes,
      Groetjes Joke

      Verwijderen
  4. dat kietje, helemaal in de wolken
    ik weet al waar de mijne gaat wonen <3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je leuke patroontje! Ik heb er een dwergpapegaaitje van gemaakt. =)
    http://aramatamara.blogspot.nl/2013/11/tashangers.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gaaf de gras parkiet ga ik voor mijn moeder maken die is helemaal gek van haar blauwe parkietje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat bedoelt u met 3 vasten, + 2 vasten in 1, nog 3x herhalen de rest snap ik behalve dit bijvoorbeeld

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 3 vasten = op 3 vasten, elk 1 vaste haken,
      2 vasten in 1 = 2 vasten in hetzelfde lusje van de vaste v/d vorige toer.

      Verwijderen
  8. Hallo Joke, Ik krijg veel vragen van Engels- en Spaanssprekenden naar het patroon van mijn dwergpapegaai. Ik had daarvoor jouw patroontje gebruikt. Vind jij het goed als ik jouw patroon vertaal en op mijn blog zet? Uiteraard met jouw link erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tamara,
      Natuurlijk mag je het vertalen en linken is altijd goed!
      Ben benieuwd hoe het er uit ziet in het spaans......

      Groetjes,
      Joke

      Verwijderen
    2. De vertalingen staan er nu op! Nogmaals bedankt!
      http://aramatamara.blogspot.nl/2013/11/tashangers.html

      Verwijderen
  9. Dankjewel! Ik ga er van de week even mee aan de slag! =)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een dotje dat parkietje,.. stomme vraag misschien maar hoe haak je in spiegelbeeld? (voor het 2e vleugeltje?

    gr. Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stomme vragen bestaan niet..... Als je punt 8 neemt van het vleugeltje dan lees je in spiegelschrift: 1 losse, 5 vasten, 2 vasten samen haken, omkeren. bij punt 9 word het dan: 1 losse, 2 vasten samen haken, 4 vasten, keren. enz
      Ik hoop dat je er nu uit komt!

      Groetjes, Joke

      Verwijderen
    2. Heel duidelijk, dankjewel!
      Ga er gauw mee aan de slag! Projectjes blijven zich opstapelen :)

      Gr. Marjon

      Verwijderen
  11. Hallo Joke.
    Ik snap het even niet wat u bedoelt met 3 vasten, + 2 vasten in 1, nog 3x herhalen. (20)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem.
      Je haak op de eerste 3 vasten van de vorige toer elk 1 losse, op de 4e haakje 2 vasten. Dan weer 3 vasten 1op1 +in de 4e weer 2vasten in 1, zo ga je door tot je rond bent en 20 steken hebt.

      Verwijderen
  12. Vraagje over het parkietje. Hoe heeft u het snaveltje gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie achterlaat! Ik ben blij met elk advies, kritiek, tips of zomaar iets!